Hur mycket ger övning av nationella proven?

Hej,
Jag ska ha nationella prov snart och undrar hur mycket övning av gamla nationella prov verkligen ger? Ser exempelproven ungefär likadant (uppgiftsmässigt) jämfört med dem som kommer på det riktiga provet?

Jag klarar alla exempeluppgifter, men har mestadels övat på exempel nationella proven och mindre i boken bör jag vara orolig trots allt?

Lärare

Hej KevinFF!

Det är bra att träna på nationella provet för att veta hur provet går till, hur mycket tid du har, vad du ska fokusera på när du gör de olika delarna och framförallt hur du ska svara för att få de olika poängen.

Själva innehållet som kommer på provet kan ju vara precis på vad som helst som du har lärt dig i årskurs 7-9. Det gör att du måste vara beredd på att allt ska komma mer eller mindre. 

Har du något område som du tycker är svårare än något annat så träna lite extra på det. Här på Schoolido finns både quiz och räkneuppgifter med lösningssteg till varje uppgift.
https://www.schoolido.se/d/matematik

STORT LYCKA TILL!

Vänliga hälsningar
Angelica på Schoolido

Få svar på dina funderingar, bli premium!

För att kunna ställa frågor i våra forum behöver du vara inloggad och ha ett premiumkonto på Schoolido. Just nu kan du teckna ett abonnemang för 69kr/månad eller ta del av något av våra andra erbjudanden.

Skaffa Schoolido Premium!

DU SOM ÄR ELEV FÅR TESTA GRATIS I 14 DAGAR!

Säg hej då till en röra av stenciler, appar, inlogg och sajter! Schoolido.se är lärtjänsten som samlar allt elever i åk 7-9 behöver lära sig på ett ställe. Schoolido hjälper elever att skapa ordning i lärandet, är ett stöd för lärare i undervisningen och hjälper föräldrar att hänga med i skolan. Gör som 24.000 andra – testa idag!