problemlösning med ekvationer

Hej!
Jag har snart ett stort prov på bla ekvationer, det jag har svårt för är att komma på hur jag ska lösa uppgifterna med ekvationer. När jag sedan kolar facit så är det alltid en "amen det visste jag ju" - känsla. Är det någon som har tis på hur jag ska få det lättare att komma på ekvationer? (Jag går i åttan)

Lärare

Hej Ebba!

Ekvationer handlar extra mycket om att förstå vad du gör och kunna grunderna sen tidigare årskurser. Därför tycker många att det kan vara lite klurigt. Ge dock inte upp! Algebra är mer än att "räkna med bokstäver". Det handlar om reglerna som ger oss våra formler, som vi använder för att lösa problem. Precis som grammatik gör med andra språk. Att lösa ekvationer är också en träningssak. Ju fler olika typer av ekvationer du stöter på desto fler kommer du ju att kunna. Det är det som är så skönt med ekvationer, att när du kan det så kan du det. Du behöver göra många bara!

Har du sett att du har allt om algebra här på Schoolido? Jag rekommenderar dig varmt att verkligen försöka förstå det som står och göra de räkneuppgifterna som finns här. Tveka inte att ställa en fråga om du fastnar så hjälper jag dig vidare.
https://www.schoolido.se/s/algebra

Vänliga hälsningar
Angelica på Schoolido

Få svar på dina funderingar, bli premium!

För att kunna ställa frågor i våra forum behöver du vara inloggad och ha ett premiumkonto på Schoolido. Just nu kan du teckna ett abonnemang för 69kr/månad eller ta del av något av våra andra erbjudanden.

Skaffa Schoolido Premium!

DU SOM ÄR ELEV FÅR TESTA GRATIS I 14 DAGAR!

Säg hej då till en röra av stenciler, appar, inlogg och sajter! Schoolido.se är lärtjänsten som samlar allt elever i åk 7-9 behöver lära sig på ett ställe. Schoolido hjälper elever att skapa ordning i lärandet, är ett stöd för lärare i undervisningen och hjälper föräldrar att hänga med i skolan. Gör som 24.000 andra – testa idag!