Hjälp! Redovisning imorgon, behöver hjälp fort!

Hej! På So lektionerna håller vi på med en uppgift. Jag har skrivit uppgiften men det finns saker som jag måste lägga till, vi ska göra ett eget samhälle och jag behöver hjälp med uppgift 2. Jag behöver hjälp så fort som möjligt! Här är förmågan: Att i ett resonemang kunna analysera och värdera källors trovärdighet och relevans.

Att kunna använda sig av revelanta historiska begrepp när man resonerar om historia och historiska händelser.
1. Att skapa en källa som kan berätta om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män. Kan till exempel vara ett brev. Här ska man använda sig av referensen från andra kulturer.

2. Att i text resonera om den egenskapade källans trovärdighet (varför/varför inte den går att lita på och relevant (vad den historiska källan går att använda till)

Här är några frågor som jag behöver hjälp med, det är alltså punkt 1 OCH punkt 2 som jag behöver hjälp med. Har jag skrivit punkt 1 rätt? Kan ni hjälpa mig med 2?
Frågor till 2:
Är det en primärkälla?
Vem har författat källan?
Finns det liknande källor som förstärker källans trovärdighet?
Vad är den användbar till?

Här är min text till 1: Kvinnorna gifte sig innan de fyllt 20 medans männen var drygt 10 år äldre när de gifte sig ( baserat på romarna ) . Detta innebar att det blev en skillnad på männen och kvinnorna på så sätt att deras livscykel var olika och att mannen fick ta hand om och övervaka sina unga hustrur. Det underströk säkert skillnaderna på könen ytterligare och undergrävde alla försök till jämställdhet mellan dem

Eftersom kvinnorna gifte sig såpass unga så hann de ofta bli änkor. Då det förväntades av kvinnorna att gifta om sig så hann de föda två eller kanske tre barnkullar med olika män. Av kvinnorna krävdes det alltså dubbel arbetsinsats jämfört med männen.
Kvinnan blev aldrig myndig, hennes fader var hennes förmyndare tills han gifte bort henne med en man som då tog över rollen som henne förmyndare. När hon blev bortgift fick hon med sig en hemgift vilket bildade en ekonomisk trygghet i det nya hemmet.

Som hustru i Istanteniet fick man dela säng med sin make, men inte sitta bredvid honom vid matbordet. Man fick inte visa sig i offentliga sammanhang och på gatan gick man enkelt klädd. Man fick inte kalla sin make vid namn utan skulle kalla honom "herre", som hustru var man mer eller mindre sin makes tjänarinna. Begick en kvinna äktenskapsbrott fick hon plikta med antingen sitt liv eller sin frihet, mannen kunde sälja henne som slavinna. Samma återhållsamhet och stränga regler gällde inte för männen, några konsekvenser för äktenskapsbrott fanns inte och de hade ofta hetärer vid sin sida (baserat på grekerna). Hustrun var till för att föda barn och ta hand om hemmet.
I och med införandet av de offentliga statsbordellerna i Istanteniet så erkändes det som ansågs som ett brott för kvinnorna, naturligt för männen.
Hustrun var mer eller mindre en handelsvara, så snart hon flyttat in hos sin nye make så upphörde hon att existera för sin gamla familj. Detta uttrycktes också symboliskt då den smyckade vagn som förde henne till hennes nya hem brändes upp framför ingången.

I de förmögna delarna av Istanteniet bodde kvinnorna i en speciell stängd avdelning av huset, som var avstängd från resten av huset på natten. Syftet var antagligen att männen inte skulle kunna komma åt tjänsteflickorna, om de hade småbarn eller var gravida arbetade de mindre effektivt.

Hej ItsRoseMary, 

Såg att din text skulle vara inne idag, så det blir ju lite tight med tid. Men jag skickar ändå med dig några tips. 
När det gäller dina frågor om källan 

1. En primärkälla är en källa som beskriver informationen utan att ha hämtatat den från andra källor, alltså ursprunget till informationen. Om vi tar ett exempel: Det står på Aftonbladets webbplats på morgonen att "SMHI:s löfte: Snart återvänder värmen"
http://www.aftonbladet.se
Var kommer informationen om att värmen ska återkomma ifrån? Är det från Aftonbladet eller från SMHI? I det här fallet är SMHI primärkällan, det är de som kommit ut med informationen först och står för den. Aftonbladet är istället sekundärkällan, de berättar något som primärkällan har berättat för dem.

2. När det gäller vem som har författat källan, så vet jag inte det i ditt fall. Författaren är alltså den personen som har skrivit den text som du hämtat information ifrån. Gå alltså tillbaka till den text du hämtat information från och där kan du försöka hitta information om detta. Ofta brukar det stå. Men gör det inte det så får du fundera på var du hämtat källan till exempel från en sida på nätet. Om det är en bok så finns det nästan alltid information om vem som har skrivit den. 

3. När det gäller frågan om liknande källor så är det så att det oftast finns det. Om vi tänker på Aftonbladet igen som använt information från SMHI. Här kanske det finns fler väderprognoser som tyder på samma sak, men som inte är från SMHI? I så fall stödjer ju den informationen (från andra källor) SMHI:s prognos. Ett annat exempel kan vara något som står i en bok och som också skrivs på en webbplats på liknande sätt. Om författaren till boken och författaren till webbplatsen hittat olika källor som tyder på samma sak så stödjer ju källorna varandra i det här fallet. Men om vi låtsas att det var tvärt om då? Om vi till exempel låtsas att det bara är SMHI som kommit fram till att värmen ska återvända medan alla andra meteriologer säger att det ska bli jättekallt, vad händer då med SMHI:s information? Den verkar mindre trovärdig eftersom andra källor säger andra saker. 

4. När det gäller din sista fråga om vad källan är användbar till så beror det väldigt mycket på vad det är för källa och det är därför svårt att ge ett helt rakt svar på vad just din källa kan användas till.
Du kan se mer om det här
https://www.schoolido.se/a/historia/kallkritik

Jag tycker att den källa du har skapat här passar bra till det som det står i uppgiften att den ska användas till, alltså att få reda på mer information om kvinnor, män och barns levnadsvillkor. 
Tänk också på att lyfta frågan om källans relevans, du kan hitta mer information om det här
https://www.schoolido.se/a/historia/relevans

Hoppas det här hjälpte dig på traven, även om det kanske kom lite sent. 

Allt gott, 
/Diana på Schoolido

Hej! Tack så mycket! Jag fick en dag på mig och din hjälp räddade min uppgift, tack så hemskt mycket!

Student

Hej, jag gillar också nutella

Få svar på dina funderingar, bli premium!

För att kunna ställa frågor i våra forum behöver du vara inloggad och ha ett premiumkonto på Schoolido. Just nu kan du teckna ett abonnemang för 69kr/månad eller ta del av något av våra andra erbjudanden.

Skaffa Schoolido Premium!

DU SOM ÄR ELEV FÅR TESTA GRATIS I 14 DAGAR!

Säg hej då till en röra av stenciler, appar, inlogg och sajter! Schoolido.se är lärtjänsten som samlar allt elever i åk 7-9 behöver lära sig på ett ställe. Schoolido hjälper elever att skapa ordning i lärandet, är ett stöd för lärare i undervisningen och hjälper föräldrar att hänga med i skolan. Gör som 24.000 andra – testa idag!