FN - världsorganisation

Hejhej! Jag har några frågor som jag behöver svar på:) Varför finns FN, vad jobbar de för, vad är nackdelar och fördelar med FN, hur fungerar organisationen? Händer det för lite?
Jag hoppas ni vill hjälpa mig med att besvara alla frågor:):)

Hej Jessy123, 

Visste du att vi på Schoolido har en hel sida med bara information om FN? Jag tror att du kan få många svar på dina frågor genom att ta en titt här
https://www.schoolido.se/a/samhallskunskap/fn

Hjälpte det här dig? Självklart hör du bara av dig igen annars :-) 
Allt gott, 
/Diana på Schoolido 

Jo ja men jag hittar inte fördelar och nackdelar med FN och om det händer för lite osv.

Nej, jag menar fördelar och om det är demokratisk och om det händer för lite

Okej, då förstår jag. 

Det beror på att frågan om det händer för lite eller inte går att svara något direkt på. Det beror helt enkelt på vem man frågar. Vissa tycker att FN-systemet är ineffektivt och att det finns väldigt lite fördelar, andra tycker att FN är väldigt bra och fungerar bra. De som menar att FN är långsamt eller inte fungerar brukar använda exempel på konflikter i världen som FN inte har lyckats lösa och menar då att syftet med organisationen inte är uppnått. Men de som istället tycker att FN är bra, pekar på att internationellt samarbete är svårt eftersom länderna har olika värderingar, åsikter och vill göra olika saker med samarbetet. Därför menar de att FN är det bästa som finns just nu och att FN ändå har lyckats göra mycket. 

När det gäller om FN är demokratiskt eller inte beror det också lite på. Fundera över vad som krävs för att något ska vara demokratiskt och sedan när du har de kriterierna jämför du med FN. 
Här kan du få lite tips på vad som krävs av en demokrati
https://www.schoolido.se/a/samhallskunskap/demokratins-forutsattningar

Fundera framför allt på hur det är med rösträtten i FN. I FN är det ju länder som är medlemmar inte människor och då skulle man kunna tänka sig att alla länder har precis lika mycket att säga till om inom FN. Men hur ser det ut egentligen? Hur är det med den i generalförsamlingen? Och vilka sitter i Säkerhetsrådet? Verkar det demokratiskt? 
Fundera också på hur det ser ut medlemmarna, nästan alla jordens länder är ju medlemmar i FN, det betyder också att odemokratiska länder är medlemmar. Spelar det någon roll för hur man ser på FN? 

Var det svar på din fråga? 
Allt gott, 
/Diana på Schoolido 

Få svar på dina funderingar, bli premium!

För att kunna ställa frågor i våra forum behöver du vara inloggad och ha ett premiumkonto på Schoolido. Just nu kan du teckna ett abonnemang för 69kr/månad eller ta del av något av våra andra erbjudanden.

Skaffa Schoolido Premium!

DU SOM ÄR ELEV FÅR TESTA GRATIS I 14 DAGAR!

Säg hej då till en röra av stenciler, appar, inlogg och sajter! Schoolido.se är lärtjänsten som samlar allt elever i åk 7-9 behöver lära sig på ett ställe. Schoolido hjälper elever att skapa ordning i lärandet, är ett stöd för lärare i undervisningen och hjälper föräldrar att hänga med i skolan. Gör som 24.000 andra – testa idag!