Lagar och dess påverkning

Jag arbetar nu med ett projekt om företag och jag har lite svårt att hitta lagar som företag måste följa, sidor med trovärdiga lagar.

Jag ha intervjuat ett litet företag som är privat med en entreprenör som hjälper andra företag att växa och bli större, och jag har fått en fråga ''vad är företagets samhällsansvar''. Jag förstår inte alls vad jag ska ta reda på, något exempel skulle underlätta mycket!

Sedan undrar jag vad Aktiebolagslagen och offentlig upphandlings lagen är för något och hur dessa lagar påverkar företag.

MVH

Hannah

Lärare

Hej Hannah – igen
Jag skickar först en länk till en hemsida som går igenom många av de lagar företagen måste hålla sig till. Lagar som reglerar företagens verksamhet. Det blir ganska tydligt för dig vad de flesta av dessa lagar handlar.
http://www.expowera.se/starta-eget-foretag/lagar-och-regler
Exponera är en hemsida som drivs av företagare som vill ge kunskap kring företagsamhet.  Som källa ganska trovärdig, men en källkritisk granskning pekar på att denna källa har en tendens – företagsvänligt.
Utöver detta får inte företag bryta mot sådant som regleras i brottsbalken – man får inte mörda konkurrenter, stjäla pengar osv.  Det finns också andra lagar som t ex miljöskyddslagen, lagar för arbetsrätt och arbetsskydd.
Företagen kan som företag ställas till ansvar och få betala miljonbelopp. Se hur det gått för Volkswagen nyligen.
Nyckelpersoner kan också ställas till svars, företagets VD och eller styrelse.  
Den viktigaste företagsformen är aktiebolaget och verksamheten regleras i aktiebolagslagen. I den bestäms att aktieägarna är fria från personligt ansvar för företagets skulder. Om du äger ett företag som går i konkurrs med 1 miljon i skulder kan man ta pengar ut företaget för att betala skulderna, men inte ägarnas privata pengar.
Lagen om offentlig upphandling reglerar köp av varor och tjänster som görs av den offentliga sektorn(t.ex. myndigheter och kommuner). När myndigheten beställer varar ska det ske öppet så att alla som vill kan vara med och konkurrera om upphandlingen. 

Få svar på dina funderingar, bli premium!

För att kunna ställa frågor i våra forum behöver du vara inloggad och ha ett premiumkonto på Schoolido. Just nu kan du teckna ett abonnemang för 69kr/månad eller ta del av något av våra andra erbjudanden.

Skaffa Schoolido Premium!

DU SOM ÄR ELEV FÅR TESTA GRATIS I 14 DAGAR!

Säg hej då till en röra av stenciler, appar, inlogg och sajter! Schoolido.se är lärtjänsten som samlar allt elever i åk 7-9 behöver lära sig på ett ställe. Schoolido hjälper elever att skapa ordning i lärandet, är ett stöd för lärare i undervisningen och hjälper föräldrar att hänga med i skolan. Gör som 24.000 andra – testa idag!