Talmängder

Hej. Det är en sak som jag inte fattar med talmängder. Nämligen rationella talen, irrationella talen och reella talen.
Jag vet att rationella talen är de hela talen och tal som kan skrivas som en kvot mellan två hela tal men jag fattar ej vad det menas.

Jag har också läst vad reella talen och irrationella är men jag fattar fortfarande inte.
Jag hoppas att ni kan hjälpa mig att förklara vad det är för något. Tack!

Lärare

Hej Sarahhh!

Vilken bra fråga och att du hör av dig när du inte förstår.

Precis som du säger kan alla de rationella talen skrivas som en kvot mellan två hela tal. Det är tex som talet 8 som t.ex. kan skrivas $\cfrac{16}{2}$ men försök tex att skriva ett decimaltal med oändligt många decimaler som en division. Det går ju inte! Hur ska du skriva tex 0,543753333.... med treor som fortsätter i all oändlighet som en division mellan två tal? Vissa går ju som bråktal, 0.3333333... kan ju skrivas i bråkform som $\cfrac{1}{3}$ och är då ett rationellt tal.

Irrationella tal är alltså alla de tal som inte är rationella som t.ex. $\pi\approx3,1415...$

Förstod du mer nu?

Vänliga hälsningar
Angelica på Schoolido

Få svar på dina funderingar, bli premium!

För att kunna ställa frågor i våra forum behöver du vara inloggad och ha ett premiumkonto på Schoolido. Just nu kan du teckna ett abonnemang för 69kr/månad eller ta del av något av våra andra erbjudanden.

Skaffa Schoolido Premium!

DU SOM ÄR ELEV FÅR TESTA GRATIS I 14 DAGAR!

Säg hej då till en röra av stenciler, appar, inlogg och sajter! Schoolido.se är lärtjänsten som samlar allt elever i åk 7-9 behöver lära sig på ett ställe. Schoolido hjälper elever att skapa ordning i lärandet, är ett stöd för lärare i undervisningen och hjälper föräldrar att hänga med i skolan. Gör som 24.000 andra – testa idag!